Mat i Sydkorea

Tänkte att jag skulle göra ett inlägg om mat i sydkorea, för maten här är så god så jag nästan dör. (bilderna är tagna från google)
För det första så äter man med en sked och ett par platta ätpinnar gjorda av stål. Inte speciellt enkelt för den ovane. Är det svårt att ta upp något så blir man arg och spetsar maten (speciellt frukt utsätts ofta för denna behandling)
Dom dricker inte speciellt mycket vatten till maten, på restauranger får man ofta gå och hämta sitt eget lilla glas och fylla på vatten från en vattenmaskin.
Ris. Alltid. 밥
Kimchi, nästan alltid. 김치
Det finns många olika sorters kimchi, min favorit är den sorten som visas på bilden och den är gjord av salladskål. Kimchi är fermenterad t.ex salladskål som bland annat innehåller ingefära, hackad rädisa, och vitlök. Kimchi smakar ganska annorlunda beroende på vem som gjort den, men  en väldigt speciell smak är det! Lite surt och lite starkt, enligt mig bäst när den är varm!
 
En av mina absoluta favoriter: Kimbap 김밥
김밥 översätts till sjörgräsris, så där kan ni ju gissa vad den bland annat innehåller. Basfyllningen till kimbap är hackade morötter, inlagd rädisa, omelett, nånting brunt jag tror är inlagd rödbetsrot, skinka, såndär fejkkrabba, och ibland sesamlöv. Kimbap kan även innehålla ost (väldigt gott faktiskt), tonfisk, donkatsu, och tunn biff. Finns säkert fler grejer också!  
Samgyeopsal 삼겹살
Fläsk i långa remsor som man själv får steka. Till detta kan man steka vitlök, kimchi, ibland marinerade böngroddar, och ibland svamp. När fläsket är klart klipper man det i munsbitar, och sen äter man det tillsammans med det man känner för! Man kan slå in det i ett fint paket tillsammans med sina andra ingredienter, eller så kanske man bara vill stoppa in allt i munnen var för sig. Man kan doppa köttet i nån saltsåsgrej (idk vad det är, jag gillar det inte), eller en annan röd sås som jag tror kallas köttsås (haha). Vad man får för sidrätter, såkallade banchans 반찬, varierar från restaurang till restaurang. Att rabbla upp alla blir svårt att beskriva, så är ni sugna på att veta vad det finns är det bara att använda er vän google.
Bulgogi 불고기
Strimlad biff of goodness. Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna rätt, förutom att det är supergott! Äts med ris och banchans som allt annat.
Ddeokbokki 떡볶이
Mjuka riskakor och fiskkakor i stark röd sås. Oftast tycker jag att det är helt okej starkt, men det finns ddeokbokki som är dödens död. Väldigt gott att äta tillsammans med sundae!!
Sundae 순대
Låter och ser väldigt äckligt ut, men det är jättegott ok °˖ ✧◝(○ ヮ ○)◜✧˖ °  Sundae är kokade inälvor från ko eller gris som stoppas med sladdriga nudlar och blod :))))) Serveras ofta med kokad lever (det gillar jag dock inte)
 Sundubu jjigea 순두부찌개
Stark gryta med mjuk sladdertofu, grönsaker, skaldjur, och svamp
Mandu 만두
Eller för att använda ett annat ord, dumplings. Stekta, ångade, friterade, stora, små. Fylls med en blandning av nudlar, kött, grönsaker, och ibland kimchi. Så gott ~(‾⌣‾~)
 
Detta var bara lite grejer i ett kök fyllt med en massa gottigott! Tänkte att jag skulle skriva fler liknande inlägg, t.ex om korea och dess kärlek för sötsaker, mode, och skolan.
bulgogi - ddeokbokki - dumplings - gryta - hangul - kimbap - kimchi - korea - mandu - mat - ris - rotary - samgyeopsal - sundae - sydkorea - tofu - utbytesstudent
mormor

Det mesta ser gott ut Elsa,men absolut inte Sundae,hu så hemskt det ser ut o låter(ingredienserna)!
Det är ju jättebra att du gillar det mesta annars skulle det vara jobbigt.
Kokar själv risgrynsgröt för andra gng. så det räcker att göra risalamalta.
Kramar
mormor

Svar: Åh, jag vill också ha risgrynsgröt och risalamalta!!kram
None None

Mat älskaren

Åå ser mega gott ut! Hur är det med söta saker i Korea? Typ kakor och glass och sånt vi har i Sverige. Har de någon motsvarighet eller är det mest mat som gäller?:)

Svar: Hej du! Ska skriva ett inlägg om sötsaker och snacks nån gång, så håll utkik så får du svar :D
None None

Julia

"Kokade inälvor" "Blod" o_o

Svar: Låter väldigt aptitretande, inte sant? :D
None None